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vince3004

Déchiffrer les code moteur toyota

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Information tirer de: club4ag.com
Liens: http://club4ag.com/faq%20and%20tech_pages/4A-GE%20History%20And%20Family%20Tree.htm

Every Toyota “engine type” has a code consisting of numbers and letters. An “engine type” may actually be a family of engines spanning several design generations and encompassing different specifications or components.

The first character is always a number followed by one or two letters. The number indicates the generation. The letter(s) indicates the engine family.

Following the engine generation and family codes, there are different combinations of additional letters, each of which represent a specific engine characteristic:

C - Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)
U - Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)
E - Electronic fuel injection (EFI)
F - Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.
G - Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]
L - Transversely mounted in vehicle
T - Turbocharged
Z - Supercharged

Examples:

4A - SOHC, 8 valves
4A-C - SOHC, 8-valves, equipped with emissions control system
4A-LC - SOHC, 8-valve, transversely mounted, equipped with emissions control system
4A-GE - DOHC, 16-valve, fuel injected
4A-GEC - DOHC, 16-valve, fuel injected, equipped with emissions control system
4A-GELC - DOHC, 16-valve, fuel injected, transversely mounted, equipped with emissions control system
4A-F - DOHC, 16-valve, gear coupled cam drive, carbureted
4A-FE - DOHC, 16-valve, gear coupled cam drive, fuel injected
4A-ELU - DOHC, 16-valve, gear coupled cam drive, fuel injected, transversely mounted, equipped with emissions control system for Japan.
4A-GZE - DOHC, 16-valve, supercharged and fuel injected

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sa marche tu encore pour les nouveau moteur ?? moi jai un 2AZ-FE

-jai pas de s/c (malgré que tu peut lavoir avec les scion TC)
-pis ma timing chain entraine les 2 cams

Question

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la seul chose qu'il faut que tu te dise, c'est que tout ce qu'il y a AVANT le trait d'union, c'est la famille du moteur,

exemple;

4a-fe
4a-ge
4a-gze
4a-c

Dans ce cas ce sont tous des 1.6L, ce sont des moteur de la meme famille, en terme de conception

Tu pourrai avoir un moteur semblable au 2az, de la meme famille et il s'appelerai 2az-gze, voulant dire que c'est un moteur DOHC, entrainé les 2 en meme temps par une chaine ou une strap, a injection et supercharger.

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mais mon ancien 4a-fe avait une timing belt qui entrainais une seule poulie de cam et lautre cam était entrené par gears avec le cam accoupler a la poulie tk je c pas si tu comprend se que je veut dire mais tk les 2az-fe eux on une chaine qui passe par dessu les 2 poulie de cam

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Oui, la différence entre GE et FE C'est la tête, a la base c'était les angle des valve, les angle des tête GE était adapté a la performance. Les FE avait des angle qui favorisais l'économie d'essence.

Maintenant avec la technologie, les tête GE on perdu leur raison d'exister, car maintenant, les manifacturier peuvent concevoir des moteur économique et performant Smile

Donc l'appelation F a survécu au changement technologique.

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